11 spotkań (86 godz.)
Lokalizacja:
Data szkolenia:
Prowadzący:
Dariusz Polakowski, Arkadiusz Gaczyński, Andrzej Dudziński
Cena:
4400 zł netto
5412 zł brutto
2287
tel. 77 453 60 09
kom. 504 850 668
kom. 662 211 225
e-mail: biuro@isepszkolenia.pl
Pon - Pt: 7:30 - 15:30
Cel i forma realizacji
Program
Prowadzący
Warunki uczestnictwa
Formularz zgłoszeniowy
Pliki do pobrania
Prognoza
Komentarze
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zasadami funkcjonowania podatku VAT, podatków dochodowych od osób prawnych (CIT) i fizycznych (PIT) oraz zasad sporządzania sprawozdań finansowych (SF). Kurs składa się z bloków tematycznych tworzonych w odniesieniu do systematyki ustaw podatkowych VAT, CIT, PIT, ustawy o rachunkowości i rozporządzeń wykonawczych do ustaw. W czasie zajęć zostaną przekazane uczestnikom kursu informacje o obowiązku podatkowym, wskazane będą wszelkie przysługujące uprawnienia, ryzyka podatkowe, metody optymalizacji obciążeń fiskalnych, w tym również najbardziej dyskusyjne i aktualne rozwiązania prawne i praktyczne w rozliczaniu podatków. Dodatkowo osoby rozliczające i księgujące podmioty na pełnych księgach będą miały możliwość przećwiczyć sporządzanie sprawozdania finansowego na które składają się Bilans, Rachunek Zysków i Strat oraz Rachunek Przepływu Środków Pieniężnych. Istotne jest również to, że kurs prowadzony jest przez praktyków, dzięki czemu poszczególne zagadnienia omawiane będą na podstawie konkretnych przykładów z uwzględnieniem najaktualniejszych wykładni, problemów etc. W trakcie kursu uczestnicy na podstawie przekazanej wiedzy rozwiązują problemy z którymi mogą mieć do czynienia w swoim życiu zawodowym w pracy księgowego. Po zakończeniu szkolenia uczestnik powinien potrafić samodzielnie obliczyć zobowiązania podatkowe z tytułu prowadzonej działalności, wypełnić niezbędne ewidencje i deklaracje podatkowe oraz rozwiązywać podstawowe problemy w zakresie identyfikacji i opodatkowania podstawowych zdarzeń gospodarczych oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w formie Bilansu, Rachunku Zysków i Strat oraz Rachunku Przepływu Środków Pieniężnych.
Kurs adresowany jest do pracowników księgowości, biur rachunkowych, osób prowadzących własną działalność gospodarczą oraz wszystkich pozostałych osób chcących zdobyć umiejętności księgowe w zakresie rozliczeń podatkowych związanych z rozliczaniem podatków dochodowych, podatku VAT oraz w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego na które składają się: Bilans, Rachunek Zysków i Strat oraz Rachunek przepływu środków pieniężnych..
BLOK I – Podatek dochodowy CIT/PIT 2025 od A do Z (32 godz.)
Terminy spotkań: 16.09.2025, 17.09.2025, 14.10.2025, 15.10.2025
Część I – ZASADY OPODATKOWANIA PODATKIEM DOCHODOWYM
1. Podmiot i przedmiot opodatkowania, stawki podatku
• podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych
• podmioty zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym
• rezydencja podatkowa – ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy
• sposób opodatkowania wspólnego przedsięwzięcia oraz ogólne zasady opodatkowania w spółkach osobowych
• rok podatkowy
• wyłączenia z opodatkowania
• podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym – przychód vs. dochód
• rozliczenie straty podatkowej
• stawki podatku dochodowego – warunki dla stosowania stawki 9% CIT
2. Źródła przychodów
• przychody z zysków kapitałowych oraz pozostałe źródła przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych
• podział przychodów na źródła a obowiązek alokacji kosztów uzyskania przychodów – jaką metodę alokacji należy przyjąć
• przychody wyłączone przy kalkulacji klucza alokacji
• źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych z perspektywy przedsiębiorcy
3. Zryczałtowane formy opodatkowania
• Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – możliwość wyboru tej formy opodatkowania, podstawowe zasady opodatkowania, stawki podatku
• Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT) – podstawowe warunki wyboru i stosowania tej formy opodatkowania, zasady obliczania dochodu do opodatkowania, stawki podatku, opodatkowanie dywidend wypłaconych udziałowcom/akcjonariuszom
4. Przychód podatkowy
• definicja przychodu
• przychody rozpoznawane memoriałowo vs. kasowo
• moment rozpoznania przychodu – praktyczne przykłady
• przychody ze świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo odpłatnych
• korekta przychodów – moment ujęcia
Część II – KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW W PODATKACH DOCHODOWYCH
1. Koszty uzyskania przychodów
• definicja kosztu uzyskania przychodu
• dokumentowanie wydatków jako warunek rozpoznania kosztu
• koszty bezpośrednie i koszty pośrednie – definicja, przykłady
• moment ujęcia wydatku jako kosztu uzyskania przychodu
• rozliczenie kosztów w czasie
• koszty pracownicze – moment ujęcia
• wyłączenie z kosztów wydatków opłaconych gotówką w kwotach powyżej 15.000 zł
• wyłączenie z kosztów w przypadku dokonania płatności na rachunek spoza białej listy podatników
• wyłączenie z kosztów w przypadku pominięcia obowiązku zapłaty z zastosowaniem MPP
• kary umowne i odszkodowania – kiedy mogą być kosztem?
• inne wyłączenia z KUP
• korekta kosztów – moment ujęcia
2. Koszty używania samochodów w działalności gospodarczej
• limit uzależniony od wartości pojazdu – kiedy stosujemy, zasady obliczania
• możliwość rozliczenia 100% KUP z tytułu używania pojazdu w działalności gospodarczej – warunki
• najem i leasing w kosztach – w jaki sposób obliczyć jaka część raty albo czynszu powinna być KUP
• składki na ubezpieczenie pojazdu w kosztach
• zaliczenie do KUP kosztów używania pojazdu – które wydatki podlegają limitowi rozliczenia w kosztach
• rozliczenie samochodu własnego przedsiębiorcy, który nie został wprowadzony do ewidencji ŚT w działalności gospodarczej
• rozliczenie przejazdów samochodem własnym pracownika
Część III KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW – WYBRANE KATEGORIE ORAZ ULGA B+R
1. Świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników – przychód oraz koszt uzyskania przychodu
• samochody, telefony, laptopy służbowe,
• pakiety medyczne,
• ubezpieczenia (w tym ubezpieczenie na życie oraz OC dla menedżerów),
• mieszkania i hotele dla pracownika lub współpracownika,
• koszty transportu do miejsca pracy i do domu,
• przekazanie ubioru pracownikowi,
• świadczenia o charakterze okolicznościowym (kwiaty, nagrody, wiązanki)
• bony towarowe, prezenty świąteczne,
• napoje i posiłki dla pracowników oraz członków organów statutowych,
• szkolenia i kursy dla pracowników,
• imprezy integracyjne i okolicznościowe,
• finansowanie wydatków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
• zapomogi i pożyczki.
2. Świadczenia na rzecz kontrahentów – przychód oraz koszt uzyskania przychodu
• przekazanie gadżetów z logo firmy i bez logo,
• przekazanie ulotek i katalogów reklamowych,
• prezenty dla kontrahentów,
• napoje i posiłki dla kontrahentów w trakcie spotkań w siedzibie firmy,
• spotkania z kontrahentami poza firmą,
• szkolenia i konferencje dla kontrahentów,
• imprezy okolicznościowe.
3. Inne wydatki związane z promocją działalności gospodarczej – przychód oraz koszt uzyskania przychodu
• udział w targach i imprezach wystawienniczych,
• wydatki na wyposażenie i dekorację biura,
• sponsoring,
• sprzedaż premiowa,
• sprzedaż „za złotówkę”,
• konkursy i loterie,
• programy lojalnościowe i motywacyjne.
4. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne
• definicja środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej
• inwestycje w obcych środkach trwałych
• zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych
• metody amortyzacji oraz stawki amortyzacyjne
• ulepszenie środka trwałego a remont – różnice i przykłady praktyczne
• możliwość jednorazowej amortyzacji – kiedy i dla kogo jest dostępna?
• dotacje a wartość początkowa
5. Ulga badawczo – rozwojowa (B+R) oraz pozostałe ulgi dot. innowacji
• definicja działalności badawczej i rozwojowej
• ulga badawczo-rozwojowa – zasady korzystania
• rodzaje wydatków zaliczanych do kosztów kwalifikowanych
• ulga na ekspansję (tzw. ulga marketingowa)
• ulga na prototyp
Część IV – Rozliczenia CIT/PIT, obowiązki z tym związane oraz szczególne przypadki mające wpływ na rozliczenia CIT/PIT
1. Ulga na złe długi w podatku dochodowym
• podstawowe zasady korzystania z ulgi na złe długi w CIT/PIT – terminy, sposób ujęcia w podstawie opodatkowania
• ulga na złe długi w rozliczeniach z podmiotami powiązanymi oraz w transakcjach z kontrahentami zagranicznymi
• ulga na złe długi a zaliczki uproszczone – rozliczenie miesięczne, czy roczne?
• ulga na złe długi a dotychczasowe możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wierzytelności nieściągalnych
• zastosowanie ulgi na złe długi w odniesieniu do kosztów rozliczanych w czasie oraz kosztów towarów/surowca w magazynie
• wątpliwości związane ze stosowaniem nowych regulacji po stronie dłużnika – faktury sporne, faktury otrzymane po upływie terminu płatności, faktury dokumentujące wydatki, które nie stanowią jeszcze kosztu uzyskania przychodu (np. środek trwały w budowie, koszty rozliczane w czasie itp.)
2. Podatek od przychodów z budynków
• zakres przedmiotowy – które budynki podlegają opodatkowaniu
• zasady kalkulowania podstawy opodatkowania
• kwota wolna od podatku
• stawka podatku od przychodów z budynków
• zwolnienia
3. Zapłata podatku dochodowego oraz zeznanie roczne (CIT-8/PIT-36/PIT-36L)
• zaliczki miesięczne – zasady obliczania i terminy zapłaty
• zaliczki kwartalne – podatnicy uprawnieni do stosowania, zasady obliczania i terminy zapłaty
• zaliczki uproszczone – podatnicy uprawnieni do stosowania, zasady obliczania i terminy zapłaty
• zasady sporządzenia oraz termin złożenia zeznania rocznego
• rodzaje formularzy podatkowych służących do złożenia zeznania rocznego oraz załączniki do nich
• inne obowiązki sprawozdawcze
4. Podatek u źródła
• zasady działania podatku u źródła i obowiązek jego poboru przez polskiego płatnika
• katalog należności podlegających opodatkowaniu u źródła w Polsce
• stosowanie umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
• zasady poboru podatku u źródła
• certyfikat rezydencji – pojęcie, zasady stosowania, problemy praktyczne
• obowiązki sprawozdawcze i dokumentacyjne
• należyta staranność w podatku u źródła – na czym polega i jak jej dochować
5. Ceny transferowe
• rodzaje powiązań
• podmioty zobowiązane do sporządzania szczególnej dokumentacji podatkowej, zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji
• rodzaje dokumentacji podatkowej oraz informacji przekazywanych do urzędu skarbowego
• terminy przygotowania dokumentacji oraz realizacji obowiązków sprawozdawczych
BLOK II – PODATEK VAT 2025 OD A DO Z (30 godz.)
Terminy spotkań: 23.10.2025, 28.10.2025, 04.11.2025, 05.11.2025
Część I
1. Zakres przedmiotowy – czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:
– dostawa towarów za wynagrodzeniem i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
– świadczenia nieodpłatne: darowizny, poczęstunki w zakładzie pracy (kawa, herbata, ciastka itp.) użycie składników majątku firmy na cele osobiste, bony jednego i różnego przeznaczenia)),
– eksport towarów, import towarów,
– wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
– import uslug, zakup towarów i uslug (w tym uslug budowlanych) dla których zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca.
2. Zwolnienie podmiotowe oraz czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem VAT:
– rejestracja podmiotu, możliwość odmowy rejestracji, odpowiedzialność solidarna pełnomocnika,
– rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT.
3. Obowiązek podatkowy:
– moment powstania obowiązku podatkowego
– zasady ogólne,
– świadczenia o charakterze ciągłym,
– moment powstania obowiązku podatkowego
– zasady szczególne (m.in. usługi budowlane, najmu, leasingu, dostawa mediów) ,
– „refakturowanie” świadczeń, zaliczki, świadczenia poza terytorium Polski,
– obowiązek podatkowy u podatników rozliczających się wg metody kasowej,
– obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek.
4.Miejsce świadczenia:
– miejsce świadczenia przy dostawie towarów,
– miejsce świadczenia usług (zasady ogólne, usługi budowlane, usługi poligraficzne, najem, dzierżawa, leasing, media),
– miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów,
Część II
5. Podstawa opodatkowania:
– zasady ustalania podstawy opodatkowania (zasada generalna i szczególne przypadki),
– podstawa opodatkowania z tytułu WNT,
– świadczenia złożone, dostawa nieruchomości,
– elementy podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu,
– przypadki w jakich podstawa opodatkowania winna być podwyższona o koszty transportu, opakowań, ubezpieczenia.
6.Stawki podatku VAT:
– rodzaje stawek podatkowych,
– zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz WDT, wymogi dotyczące dokumentacji,
– zwolnienia przedmiotowe.
7. Zasady i terminy dotyczące wystawiania faktur VAT:
– faktury VAT jako dokumenty rejestrujące wykonanie czynności opodatkowanych,
– zasady i terminy wystawiania faktur,
– faktury korygujące i noty korygujące, duplikaty oraz inne dokumenty uznawane za faktury,
– terminy rozliczenia faktur korygujących zmniejszających i zwiększających wartość sprzedaży,
– paragon jako faktura, faktury elektroniczne,
– refakturowanie i anulowanie faktury VAT, faktury pro-forma, autofakturowanie,
– skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury wcześniej niż 30 dni przed wykonaniem świadczenia,
– przy spełnieniu jakich warunków wystawienie faktury rodzi obowiązek odprowadzenia podatku w trybie art. 108 ustawy o VAT.
Część III
8. Odliczanie i zwrot podatku:
– źródło podatku naliczonego,
– terminy odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych, importu usług, WNT, zakupu towarów dla których podatnikiem jest nabywca, faktur MP,
– błędnie wystawione faktury a prawo do odliczenia podatku naliczonego,
– rozliczanie podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży (korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych i nieruchomości zastosowanie współczynnika i pre-współczynnika),
– rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (zasady i terminy zwrotu),
– przypadki w jakich nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Część IV
9.Zagadnienia wybrane:
– samochód a VAT,
– ulga na złe długi,
– split payment,
– JPK,
– zasady dotyczące ustalania dodatkowego zobowiązania podatkowego,
– terminy i zasady składania deklaracji dla celów VAT (druki VAT-7, VAT-8, VAT-UE, VAT-27),
– zasady prowadzenia ewidencji dla celów VAT,
10.Rozwiązanie przykładu praktycznego zawierającego kilkadziesiąt operacji gospodarczych.
BLOK III – SPRAWOZDANIE FINANSOWE WEDŁUG USTAWY O RACHUNKOWOŚCI – BILANS, RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT, RACHUNEK PRZEPŁYWÓW (24 godz.)
Terminy spotkań: do ustalenia
• Sprawozdanie finansowe według ustawy o rachunkowości: kryteria ustawowe, terminy sporządzenia oraz zatwierdzenia, rodzaje sprawozdań finansowych, elementy i możliwe uproszczenia przy sporządzaniu sprawozdania finansowego.
• Proces inwentaryzacji i zamknięcia ksiąg rachunkowych, procedury oraz zakres procesu inwentaryzacyjnego, terminy oraz dokumentacja.
• Sporządzanie bilansu według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości – wycena składników aktywów, pasywów, rozrachunków na potrzeby bilansu i rzis oraz ich prezentacja.
• Sporządzanie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości – konstrukcja i rodzaje oraz omówienie różnic, ustalanie wyniku finansowego w zależności od wariantu sprawozdania finansowego
• Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości.
• Wybrane zagadnienia związane z przygotowaniem Zestawienia zmian w kapitale własnym
• Wybrane zagadnienia związane z wprowadzeniem do sprawozdania oraz informacją dodatkową – jako nieodłącznym elementem sprawozdania finansowego
– Założenie kontynuacji działalności
– Zdarzenia po dacie bilansu
– Błędy lat ubiegłych w sprawozdaniu finansowym 15
Warunek otrzymania certyfikatu
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych – minimum 80% obecności oraz zaliczenie testu końcowego. Formą zaliczenia szkolenia jest uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych – minimum 80% obecności oraz zaliczenie testu końcowego. Kurs trwa 86 godziny dydaktyczne (1 godzina dydaktyczna = 45 minut) i obejmuje 10 spotkań po 8 godz. oraz 1 spotkanie w wymiarze 6 godzin
Warunki uczestnictwa oraz forma zgłoszenia na szkolenie
Dodatkowe informacje